2009. január 29., csütörtök

Kelt tészta

Az én kelt tésztám:
  • fél kg liszt
  • 6 dkg zsír, vaj, vagy margarin (legjobb a zsír - de csak a házi!)
  • csipet só
  • 5dkg cukor
  • 2 tojás sárgája
  • fél csomag élesztő
  • 3 dl tej
Az élesztőt egy csipet cukorral kb 1 dl langyos tejben felfuttatom. Fontos, hogy a tej langyos legyen, ne forró! A cukor "érje" az élesztőt! Én előbb az élesztőt morzsolom a meglangyosított tejbe. (Mostanában a mikróban langyosítom. Fél perc, kb 600 Watt.)
Míg az élesztő felfut, addig a lisztet elmorzsolom a zsírral, a megmaradt langyos tejben feloldom a cukrot és a sót.
A liszt közepébe vájt lyukba öntöm a cukros-sós tejet, a megfuttatott élesztőt, ide ütöm a tojások sárgáját, és lágy tésztát gyúrok.

Nagymamám a tésztába mindig belereszelte egy fél citrom megmosott héját is. Én erről leszoktam, mert annyi mindent lehet hallani a citrom és narancs héján megtelepedett vegyi anyagokkal kapcsolatban.

Édesanyám nem zsírt használ, hanem margarint, amit megolvasztva gyúr a már majdnem tökéletesen begyúrt tésztához.

Langyos helyen duplájára kelesztem a tésztát, és a továbbiak attól függenek, hogy mi is készül a kelt tésztából!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése