2009. január 25., vasárnap

Szalagos fánk


Szalagos fánk/farsangi fánk


kb 1/2 kg liszt
fél élesztő
5 dkg cukor
5 dkg vaj/margarin
2 tojás sárgája
csipet só
1/2 l tej
sütéshez olaj (vagy zsír) - bőséges mennyiségben

1 dl langyos tejben egy csipet cukorral felfuttatjuk az élesztőt. A maradék tejet meglangyosítjuk, felolvasztjuk benne a vajat/margarint, cukrot és sót. A lisztet mély tálba borítjuk, a közepébe mélyedést vájunk, beleöntjük a langyos tejet, az élesztős tejet, és a tojások sárgáját. (Nem árt, ha a liszt is langyos. Én a radiátoron melengetem télen.) A hozzávalókat összekeverjük, majd elkezdjük felverni. Nem elég kavarni, fakanállal, vagy a robotgép dagasztóspiráljával addig kell verni a tésztát, míg hólyagos nem lesz! A tésztának lágynak kell lennie, de ha túl lágy, akkor nem fogunk tudni vele dolgozni. Tapasztalataim szerint akkor jó, ha kezd elválni az edény falától. (ha túl lágy, adjunk még hozzá kevés lisztet, ha nagyon kemény, akkor langyos tejet!)
Ezután langyos helyen másfélszeresére, duplájára kelesztjük. Ha megkelt, akkor lisztezett deszkára (gyúrólapra) borítjuk, lisztes kézzel ujjnyi vastagra szétnyomkodjuk. (Nem nyújtjuk, csak ellapogatjuk) Vizespohár nagyságú fánkszúróval (én vizespohárral) kiszaggatjuk, és gyengén lisztezett deszkán még kb fél órát kelesztjük. (Hogy kipihenje a szalagját)

A fánk sütése sem egyszerű ám! Először is bő zsiradékban kell sütni, hogy a nyers tészta lebegjen a lábosban. Másodszor el kell találni a hőfokot. Ha túl forró az olaj, akkor a fánk külső része megég, a belseje nyers marad. Ha nem elég meleg az olaj, akkor nem fog megnőni, és nem lesz szalagja. Én a "lehullott" részeket sütöm először, így állítom be az olaj hőfokát. Fontos még az is, hogy a megkelt fánk felső része kerüljön először az olajba. Először fedő alatt szoktam sütni, aztán fordítás után már fedő nélkül. (Nagymamám szerint a jó fánk megfordul magától is az olajban. Nekem olyan még sosem volt!) És ami a legfontosabb: nem szabad egyszerre túl sok fánkot rakni a lábosba, mert akkor nem lesz helye növekedni, és nem lesz szalagos a fánk!

Persze a fánk még így is kibabrálhat velünk, és megteheti, hogy nem lesz szalagos! Ilyenkor hivatkozhatunk a lisztre (nem volt elég langyos), az olajra (kevés volt). Az íze azért még jó lesz! A családnak mindenféleképpen ízleni fog!

Vannak akik rumot is raknak a tésztába. Lehet, el nem rontja, de én nem így tanultam.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése