2009. április 19., vasárnap

Csontleves


Csontleves

50-60 dkg sertés vagy marha csont
2,5 l víz
3-4 sárgarépa
3-4 petrezselyemgyökér
1 nagy krumpli vagy 2 kicsi
1 közepes fej vöröshagyma
2-3 gerezd fokhagyma
1 csokor petrezselyemzöld
1 zellerlevél
darabka zeller
darabka karalábé
esetleg zöldpaprika

bors
ételízesítő (ha szükséges)

ha van:
egy rózsa karfiol
egy levél káposzta
egy-két marék zöldborsó
1 levélke maggi (lestyán)

cérnametélt

A csontot hideg vízben főni teszem. Ha felforrt, akkor a habját leszedem, lecsendesítem alatta a lángot. Úgy egy óra főzés után hozzáadom a megtisztított és feldarabolt zöldségeket. A krumplit, a hagymát és a fokhagymagerezdeket egyben hagyom. Ízesítem sóval, borssal, szárított petrezselyem és zellerlevéllel, ha van, akkor egy levélke maggit is teszek bele. Lassú tűzön főzöm addig, amíg a zöldség megfő, a hús pedig könnyedén leválik a csontról. Ezután leszűröm a levest. A tiszta lét visszateszem a gázlángra, és ha felfőtt, akkor hozzáadom a cérnametéltet. Személyenként egy marék tésztát szoktam számolni. A házi cérnametélt hajlamos ellopni a levet, ezért inkább kevesebb tésztát teszek a levesbe, vagy teszek félre csontlét, hogy legyen mivel felönteni a levest.
Nagymamám mindig Delikátos vízben külön főzte ki a "szakállgyalázó" tésztát, ahogy ő hívta. Én jobban szeretem, ha rögtön a levesbe főzöm bele a tésztákat.

A cérnametéltet Keresztanyu készítette.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése