2009. június 22., hétfő

Mézes

Mézes (nagymamám receptje):
1/4 kg méz

1/2 kg liszt

10 dkg vaj vagy margarin

10 dkg cukor

1 egész tojás és 2 tojás sárgája

1 csapott kávéskanál szódabikarbóna

citromhéj, fahéj vagy őrölt szegfűszeg. Lehet mézeskalács fűszer is. Én csak őrölt fahéjjal dolgozom.


A mézet melegedni teszem, de nem forralom. A meleg mézben feloldom a a vajat, hozzáadom a többi anyagot és simára gyúrom. Én általában egy éjszakát, de van hogy többet is, pihentetem. A recept szt. fél cm vastagságúra kell nyújtani, de én vékonyra szoktam. Szaggatom, tojás sárgájával megkenem, világosra sütöm. Hamar sül!
Máz: 1 tojás fehérjét, 20-23 dkg porcukorral jó kemény habbá verni. Erős zacskóba töltöm, pici lyukat vágok rá és innentől már csak a fantáziánk szab határt a díszítésnek.
Ha nem sikerül elég jól a máz, akkor színezem mondjuk befőttlével, és belemártom a mézest.
De szoktam mandulával, mogyoróval, franciadrazséval, mazsolával is díszíteni, + írás.


Elismerem elég macerás és pepecs munka, de a mézes sütésnek és díszítésnek igazi ünnepi hangulata van! Számomra az illata, a jelenléte hozzátartozik a karácsonyhoz, és a karácsonyi készülődéshez. A család apraja-nagyja lelkesen vesz benne részt. De be kell vallanom, hogy "cifrázott" mézest csak és kizárólag karácsonyra szoktam sütni!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése